Tovább a tartalomhoz

A MaszkaBál 2020. október 17-i adásában a lírai koloratúr mezzoszoprán, Balga Gabriella adott áriaestet az Eiffel Műhelyház Hevesi Sándor háziszínpadán. Az élő közvetítés 20:00 órától voltlátható az Opera Facebook-oldalán és az Origón. 

Balga Gabriella már gyermekkorában kitűnő eredményeket ért el népdalversenyeken, 7 éves korától  hangszeres zenét tanult, 12 éves korától pedig klasszikus magánéneket is. A Zeneakadémián 2013-ban szerzett opera énekszakos mesterdiplomát. A Magyar Állami Operaházban 2012-ben debütált Hunyadi Mátyás szerepében Erkel Hunyadi László című operájában. Több nemzetközi énekverseny győztese és számos díj tulajdonosa, az Opera pedig a 2019/20-as évad Kamaraénekesévé választotta. Műsorában Mozart, Rossini, Meyerbeer és Bellini műveiből válogatott. Egyik vendége a kétszeres Kamaraénekes Kolonits Klára volt, aki rendszeres partnere az operaszínpadon, a meglepetésvendég a MaszkaBál koncepciójához híven egy pályakezdő művész, Kósa Lőrinc volt. Az est rendezője Harangi Mária, műsorvezetője Mona Dániel volt, zongorán közreműködött Kálvin Balázs.

„Ezt ki kell bírni” – villáminterjú Balga Gabriellával

Az Opera 2019/20-as évadának Kamaraénekese, számos nemzetközi énekverseny győztese Mozart, Meyerbeer, Rossini és Bellini műveiből állította össze a MaszkaBál ma esti műsorát. A fiatal mezzoszoprán beszélt nadrágszerepeiről, közös munkájáról Kolonits Klárával, és hogy a járványidőszak milyen kihívásokat hordoz számára a felkészülésben.

Milyen szempontok mentén állította össze az est műsorát?

Az eredeti elképzelések szerint Kolonits Klári lépett volna fel a mai esten, akinek a kérésére azonban később cseréltünk. Így kevesebb idő maradt viszont a felkészülésre, emiatt inkább olyan műveket válogattam, amiket már többször énekeltem, és ami valamilyen játékosságra is lehetőséget engednek. Nagyon szeretem a vígoperákat, köztük Rossinit, akinek a darabjaiban a komikai vénámat is meg tudom mutatni, emellett válogattam a nadrágszerepeimből is, ami ugyancsak többször megtaláltak. Bár úgy gondolom, hogy egy nő ritkán alakíthat hitelesen férfit a színpadon, de igenis arra kell törekednünk, hogy muzikalitás és az előadás révén magunkkal rántsuk a nézőt, és akárcsak egy pillanatra elhitetni azt, hogy mégis csak fiút alakítunk.

Bár cseréltek, Kamaraénekes partnere így is Kolonits Klára lesz, akivel Bellini Norma című operájából adnak elő egy kettőst. Hogyan hozta össze Önöket ez a darab?

Klárival két évvel ezelőtt a Norma debreceni bemutatója kapcsán nagyon egymásra hangolódtunk, olyannyira, hogy ha háttal áll nekem, akkor is együtt tudunk lenni. Ezért is esett a választásunk erre a duettre, és talán nem árulok el nagy titkot azzal, hogy az ő estjén a másik közös duettünket tervezzük előadni, ugyancsak a Normából. Nagyon szeretek vele énekelni, mert felnézek rá és jó érzés olyanokkal együtt dolgozni, akiktől van mit tanulni, a Norma pedig nagyon szép darab, amiben lehetősége van azokra a díszítésekre, amiket szintén nagyon szeretek.

A Fantasio és a Fortunio című olasz kortárs egyfelvonásos vígoperák őszi premierjei elmaradtak a vírus miatt, de énekelt már az OperaSzerda Edgar-keresztmetszetében, és szerepel a ma esti István, a király-premier második szereposztásában is mint Réka. Hogyan éli meg ezt az időszakot?

Azt hiszem, ha elmondom, hogy az esti István, a király-előadás kapcsán reggel épp COVID-szűrésen voltam, az jól leírja, hogy milyen körülményekkel élünk együtt nap mint nap. Hál’ Istennek a tesztem negatív lett, így annak sincs akadálya, hogy ma este a MaszkaBálon a kamerák segítségével a közönség elé léphessek. Ez most egy olyan időszak, amikor a pályánk fizikailag és pszichésen is különleges megterhelést tartogat, hiszen fontos lehetőségeket szalasztunk el egy-egy elmaradó szereppel, de ezt ki kell bírni, hiszen mindenki ezzel küzd. Csak abban bízom, hogy nem csak ma este, a közvetítésen keresztül találkozhatom a kedves közönséggel, hanem jövő héten, az István, a királyban élőben, a színpadon is lehetőségünk lesz a találkozásra.

Műsor:

Mozart: Titus kegyelme – Sextus áriája az I. felvonásból („Parto, ma tu ben mio”)
Meyerbeer: A hugenották – Urbain áriája az I. felvonásból („Nobles seigneurs, salut!”) 
Rossini: Olasz nő Algírban – Isabella áriája a II. felvonásból („Per lui che adoro”)
Bellini: Norma – Norma áriája az I. felvonásból („Casta diva”) – előadja: Kolonits Klára
Bellini: Norma – Norma és Adalgisa kettőse az I. felvonásból („Alcun s’avanza… Oh! Rimembranza…”) – közreműködik: Kolonits Klára
Mozart: Don Giovanni – Pezsgőária („Fin ch’an dal vino…”) – előadja: Kósa Lőrinc
Bellini: Capuletek és Montague-k – Romeó cavatinája az I. felvonásból („Se Romeo t'uccise un figlio”)
Rossini: A sevillai borbély – Rosina cavatinája az I. felvonásból („Una voce poco fa”)

A közvetítés visszanézhető ITT.

Fotó: Rákossy Péter