Tovább a tartalomhoz

2020. november 28-án a 2019/20-as évad Kamaraénekese, Haja Zsolt ritkaságokkal fűszerezett operaestjét láthatták az érdeklődők a Hevesi Sándor háziszínpadról. A közvetítés 20:00 órakor kezdődött a Facebookon és az Origón.

A debreceni születésű művész 2005-ben debütált operaénekesként, a Magyar Állami Operaházban pedig 2008-ban mutatkozott be, ahol mára az egyik legkiválóbb, nélkülözhetetlen művésszé vált. Haja Zsolt repertoárján megtalálhatók a magyar és nemzetközi operairodalom legfontosabb bariton szerepei, de nagyoperettekben és olyan különleges produkciókban is láthatta a közönség, mint A vihar, a Lear vagy Az árnyék nélküli asszony. Neve külföldön sem ismeretlen, hiszen számos nemzetközi énekverseny díjazottja, és az Opera több nemzetközi turnéján is sikerrel szerepelt. Az intézmény a 2019/20-as évad Kamaraénekesévé választotta, 2020-ban Magyar Ezüst Érdemkereszt kitüntetésben részesült. Áriaestjén ikonikus szerepei, Figaro és Papageno mellett a francia operairodalom remekeiből válogatott. Egyik vendége Rácz Rita, aki nemcsak a színpadokon, hanem a magánéletben is partnere, a meglepetésvendég pedig Nagy Zsófia volt, a pályája elején járó énekesnő.

Az est művészeti vezetője: Kováts Andrea
Műsorvezető: Mona Dániel
Zongorán közreműködik: Jean Klára

„Alkatilag a lírai szerepeket érzem közelállónak” – interjú Haja Zsolttal

Valentin, Werther, Hamlet, Figaro és Papageno áriái is felcsendülnek a fiatal bariton Maszkabál áriaestjén 2020. november 28-én 20 órától az Opera Facebook-oldalán látható közvetítésében. Az Opera Kamaraművésze ez alkalomból mesélt arról is, miért állnak közel hozzá a francia művek, milyen emlékek fűzik legkedvesebb szerepeihez, és hogyan választottak közös áriát feleségével, Rácz Ritával. 

Milyen szempontok szerint állította össze a műsorát?

A programom gerincét a francia évad ihlette, az öt áriámból három francia nyelven szólal meg. Ezek közül Ambroise Thomas Hamlet című operája talán a legkevésbé ismert darab, de a „O vin dissipe la tristesse” kezdetű bordal egy nagyon jó baritonária, ezért is esett erre a választásom. A Werthert pedig azért választottam, mert ha a Jóisten is azt akarja, és ez a vírus visszahúzódik jövő márciusra, akkor a címszerepet alakíthatom bariton változatban az Eiffel Műhelyházban, amit a jövő héttől kezdek részleteiben is megtanulni.

Mennyire érzi magához közelállónak a francia repertoárt?

Francia operák közül már elég sokat énekeltem, azért szeretem őket, mert a zeneszerzők a bariton szerepeket elég magasra írták, és mivel az én hangom is magasabb fekvésű, ezek pont megfelelnek nekem. Mind a Faustból Valentint, mind Werthert nagyon jól esik énekelni, különösen, hogy ezek lírai szerepek, én pedig hangilag és alkatilag is ezeket a feladatokat érzem magamhoz közelebb állónak – persze, lehet, hogy ez idővel majd változik. Franciául nem beszélek, mert inkább németes vagyok, de az évek során, úgy érzem, szedtem fel annyit, hogy már kapizsgálom a nyelvet.

Rossini Figarója és Papageno egyaránt emblematikus szerepei, milyen különleges emléke fűződik ezekhez az alakításokhoz?

Főleg Papageno a szívem csücske, azt nagyon sok rendezésben énekeltem már, és mindegyiket nagyon szerettem. Megtisztelő, hogy ebben a szerepben olyan világsztárokkal léphettem színpadra, mint Rost Andrea, Miklósa Erika vagy Kolonits Klára, akikkel nagyon szuper volt a közös munka, és sokat jelentett, hogy megfigyelhettem őket testközelből, hogyan dolgoznak, énekelnek. A sevillai borbélyban, remélem, lesz még alkalmam fellépni az Operaház színpadán, ezzel debütáltam 2009-ben a Békés András féle rendezésben, dolgozhattam Kovalik Balázzsal, az is nagy élmény volt.

Vendége felesége, Rácz Rita lesz, akivel Papageno és Papagena duettjét éneklik A varázsfuvolából. Milyen pluszt ad Önöknek, mikor közösen léphetnek színpadra?

Nagyon boldog voltam, amiért lehetőséget kaptam, hogy Ritával zárhassuk a MaszkaBált, vele énekelni mindig nagy öröm a számomra. Egészen más többletet ad az, hogy együtt léphetünk fel. Ezért is esett a választás erre a duettre, másrészt mindenképpen vidám dalt szerettünk hagyni a végére, hiszen a műsor nagyrészt komoly hangvételű művekből áll, és mint említettem, Papageno az egyik kedvenc szerepem, ezek mind közrejátszottak a döntésben

Kettejüknél maradva, hogyan élik meg a mostani időszakot, mivel töltik az idejüket?

Olyan szempontból kedvező a helyzet, hogy a gyerekekkel több időt tudunk most tölteni, de tényleg nagyon várjuk, hogy vége legyen ennek és újult erővel láthassunk a munkához. Tényleg nagy szerencse és köszönet érte, hogy ilyen körülmények közt is van alkalmunk dolgozni. Fontos számunkra – és gondolom, minden művész számára – hogy ilyen helyzetben is van lehetőség szerepelni. Épp azt beszéltük a napokban Ritával, hogy mennyivel több idegeskedéssel, izgalommal jár most visszaállni a színpadra, vagy akár egy OperaSzerdában is szerepelni, mert nincs bennünk a folyamatos készülés, fellépés, próbaidőszak, amihez hozzá vagyunk szokva. De nagy szerencse, hogy számítanak ránk és vannak ilyen lehetőségeink.

Műsor:

Rossini: A sevillai borbély – Figaro belépője az I. felvonásból („Largo al factotum della città”)
Gounod: Faust – Valentin imája a II. felvonásból („Avant de quitter ces lieux”)
Thomas: Hamlet – Hamlet áriája a II. felvonásból („O vin dissipe la tristesse”)
Thomas: Mignon – Philine áriája a II. felvonásból („Je suis Titania”) – előadja: Rácz Rita
Haydn: e-moll szonáta – 2. és 3. tétel – előadja: Jean Klára
Puccini: Bohémélet – Mimì áriája a III. felvonásból („Donde lieta uscì”) – előadja: Nagy Zsófia
Massenet: Werther – Werther áriája a III. felvonásból („Pourqui me révellier”)
Mozart: A varázsfuvola – Papageno áriája a II. felvonásból („Ein Mädchen oder Weibchen wünscht Papageno sich!”)
Mozart: A varázsfuvola – Papageno és Papagena duettje a II. felvonásból („Pa-Pa-Pa-Papageno”) – közreműködik: Rácz Rita

A közvetítés visszanézhető ITT.

Fotó: Rákossy Péter