Tovább a tartalomhoz

A MaszkaBál 2021. március 7-i adásában két fiatal operaénekes, Heiter Melinda és Fülep Máté válogattak a francia, olasz és német operarepertoárból. A közvetítés 20:00 órától volt látható a Facebookon és az Origón.

Heiter Melinda mezzoszoprán 2008-ban szerzett diplomát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Budapesti Tanárképző Intézetének magánének szakán. Számos hazai és külföldi színházban és koncertteremben énekelt már, 2013-ban megnyerte a VIII. Nemzetközi Simándy József Énekversenyt, és elhozott két különdíjat is. Ugyanebben az évben megkapta a bayreuth-i Richard Wagner Társaság ösztöndíját. A Magyar Állami Operaház színpadán 2012-ben Dorabella (Così fan tutte) szerepében debütált, azóta pedig főként a magyar, olasz, francia és német romantikus operairodalom alkotásaiban hallhatta őt a közönség.

Fülep Máté bariton 2009-ben végzett a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán énekművészként és -tanárként. Már egyetemi évei alatt tagja lett a debreceni Csokonai Színháznak, ahol szólistaként is fellépett, de első nagy szerepét a Szegedi Nemzeti Színházban énekelte Mozart Figaro házasságának címszerepében. Magyarországi tanulmányai után a Hágai Királyi Zeneakadémián képezte tovább magát. A Magyar Állami Operaházban 2015 szeptemberében debütált, Donizetti Bolondokházának Eustachiójaként. Repertoárján Mozart, Erkel, Verdi, Puccini művei mellett francia és 20. századi operák is szerepelnek.

Az est művészeti vezetője: Kovács Katalin
Zongorán közreműködött: Dallos Erika
Műsorvezető: Ókovács Szilveszter

„Abban bízom, hogy szeptemberre helyreáll az élet” – interjú Heiter Melindával és Fülep Mátéval

Francia szerzők művei mellett Mozart, Donizetti, Puccini és Richard Strauss műveinek részletei is felcsendülnek Heiter Melinda és Fülep Máté 2021. március 7-i adásában. A két fiatal operaénekes az Opera Facebook-oldalán 20:00 órakor kezdődő koncert előtt mesélt többek közt a műsorválasztás szempontjairól, korábbi közös munkáikról, valamint a várható következő fellépéseikről.

Milyen produkciókban léptek fel korábban közösen, és hogyan választották ki az est műsorát?

Fülep Máté: Elsősorban fiatalon versenyeken, kurzusokon találkoztunk először, de nagyon örülök, hogy az elmúlt években erre már a színpadon is egyre többször mutatkozott alkalom. Az egyik első találkozásunk, amire emlékszem, Hamari Júlia mesterkurzusa volt Stuttgartban, még 2008-ban.

Mikor Melindával beszéltük a műsort, biztosak voltunk benne, hogy Mozartot szeretnénk közösen énekelni, mert a zenei világa közel áll hozzánk. Azért is örülök, hogy a Così fan tutte duettjét elő tudjuk adni, mert ebben a darabban mindketten otthonosan mozgunk, a szereplők fiatalok mint mi és Mozartot mindig öröm énekelni. Dorabella és Guglielmo kettősére azért is esett a választásunk, már egy kisebb koncertszerű keresztmetszetben tavaly ősszel már léptünk fel benne közösen. Guglielmo szerepét egyébként eddig kétszer énekeltem színpadon, egyszer Máltán, egyszer pedig a gödöllői kastélyban.

Heiter Melinda: Mátéval, azt hiszem, először egy Figaro házassága-produkcióban léptünk színpadra, ugyancsak még 2008 környékén, ahol ő Figarót, én Cherubinót énekeltem. Később az Opera színpadán a Traviata-premier kapcsán találkoztunk együtt, ő D'Obigny márkit énekelt, én pedig Flora Bervoix-t. Ezen kívül még kisebb közös koncertekre emlékszem.

Dorabella az egyik kedvenc szerepem, először 2009-ben a Miskolci Nemzeti Színházban énekeltem Ernö Weil rendezésében. Szintén ebben a szerepben debütáltam az Operában is 2012-ben, és volt egy beugrásom is Dorabellaként 2015-ben az esseni Aalto-Theaterben. Az operát és a figurát is nagyon szeretem, kicsit végig is kíséri a pályámat, ezért örültem, hogy megcsinálhatjuk most ezt a duettet.

Milyen szempontok szerint válogatták műsorukat?

Heiter Melinda: Mozart mellett a francia repertoár is közel áll hozzám, egyrészt, mert illik a hangfajomhoz, másrészt, mert beszélek franciául, így a kiejtés sem okoz nehézséget. A hugenottákból Urbaint az Operában is énekeltem, ez adta az ötletet, hogy az áriáját most is elővegyem, a Rómeó és Júliából pedig Stephanót ugyan még nem énekeltem színpadon, de ezt az áriát is szívesen tartom a repertoáromon. Az Ariadné Komponistája pedig egy szerepálom, már régóta tanulmányozom, ezt szintén nagyon szívesen énekelném színpadon.

Fülep Máté: Több hét szünet után épp elkezdtem januárban ismét énekelni és felkészülni az új feladatokra, amikor megkaptam a felkérőt a MaszkaBálra, úgyhogy ez is meghatározta, miket fogok előadni. Ezek mind olyan szerepek és áriák, amiket színpadi produkcióban teljes terjedelmében még nem énekeltem, de foglalkoztat a zenei világuk.

Donizettitől eddig Belcorét énekeltem a Szerelmi bájitalból, míg Malatesta szerepe a Don Pasqualéból egy vágyálom, és olyasmi, ami a hangfajomhoz teljesen passzol. Thomas Hamletje és Puccini Edgarjából Frank szerepe pedig egyfajta megelőlegzése annak, ahova úgy gondolom, hogy eljuthatok, és amiért dolgozom a tanárnőmmel, Markovics Erikával. Mindkettő ritkaságnak mondható: Thomas darabja csaknem 100 éve nem szerepelt az Opera repertoárján. Hamlet áriája fantasztikus. Nagyon örülök ezeknek a műveknek, mert általuk egy izgalmas és színes műsort tudunk bemutatni. Külön köszönöm a munkát Dallos Erikának, akivel nagyon hasznos volt a közös munka.

Lassan egyéves évfordulójához érkezik a lezárások kezdete itthon, hogyan élték meg az elmúlt évet, és milyen fellépéseik vannak kilátásban, ha két hét múlva újraindulhatnak a színpadi próbák is?

Heiter Melinda: tavaly pont akkor kezdődött volna nagyon sok darab próbaidőszaka – Don Carlos, Parsifal, majd A hugenották – aminek a lezárások keresztbe tettek. Most szerencsénk volt, pár hete a Don Carlos premierje rendben lement, amiben Tebaldót alakítottam, aztán most a Parsifal maradt félbe megint, illetve még A hugenották lett volna ismét, ami most várhatóan koncertszerű keresztmetszet formájában valósul majd meg.

Fülep Máté: Most, hogy ismét leáll az élet, erre már rendesen fel vagyok készülve, annál is inkább, mert tavaly egész nyáron a Szent Margit kórházban dolgoztam főállásban mint vérszállító, illetve foglalkoztam COVID-tesztek kiszállításával is. Mindez egy nagyon felemelő, szép élmény volt. Most Istennek hála, a Ments meg, Uram! előadása múlt szombaton még szerencsésen lement online közvetítésben. Ami még idén rám is vár, az A hugenották előadása, illetve lett volna A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény, de igazából én már túltettem magam azon, hogy azon keseregjek, mi múlt el vagy mi nincsen. Most annak örülök, hogy ez a MaszkaBál megvalósulhatott. Operán kívül egy húsvéti közvetítésben veszek részt. Abban reménykedem, hogy a májusi előadások már létrejöhetnek, de igazán őszintén abban bízom, hogy szeptemberre helyreáll az élet, és kicsit visszarázódunk egy újfajta rendbe, amiben elindulhat az opera is, és bízom egy nagyon szép, új évadban.

Műsor:

Meyerbeer: A hugenották – Urbain áriája az I. felvonásból („Nobles seigneurs, salut!”) – Heiter Melinda
Donizetti: Don Pasquale – Malatesta áriája az I. felvonásból („Bella siccome un angelo”) – Fülep Máté
Gounod: Rómeó és Júlia – Stephano áriája a III. felvonásból („Que fais-tu, blanche tourterelle”) – Heiter Melinda
Puccini: Edgar – Frank áriája az I. felvonásból („Questo amor, vergogna mia”) – Fülep Máté
Bach: Vadászkantáta, BWV 208 – Schafe können sicher weiden – Dallos Erika
Thomas: Hamlet – Hamlet áriája a II. felvonásból („Ò vin dissipe la tristesse”) – Fülep Máté
R. Strauss: Ariadné Naxoszban – A Komponista áriája („Sein wir wieder gut”) – Heiter Melinda
Mozart: Così fan tutte – Dorabella és Guglielmo duettje a II. felvonásból („Il core vi dono”) – Heiter Melinda és Fülep Máté

A közvetítés visszanézhető ITT.

Fotó: Berecz Valter