Tovább a tartalomhoz

2021. január 8-án két fiatal tehetség, az operaénekes testvérpár Kissjudit Anna mezzoszoprán és Kiss András basszbariton áriaestjét közvetítettük az Eiffel Műhelyház Hevesi Sándor háziszínpadáról. A műsor 20:00 órától volt látható a Facebookon és az Origón.

Kissjudit Anna tanulmányait Szilágyi Olgánál kezdte, majd 2020-ban szerezte meg mesterdiplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, Halmai Katalin és Pogány Imola tanítványaként. Az énekesnő számos hazai és nemzetközi énekverseny díjazottja, és az elmúlt években egyre szélesebb körben ismerhette meg őt a hazai közönség. 2016-ban fellépett a Budapesti Tavaszi fesztiválon, 2017-ben a X. Nemzetközi Szent Gellért Fesztiválon, 2019-ben a Wagner-napokon. Ugyanebben az évben az Erkel Színházban is nagy sikerrel debütált Ponchielli Gioconda című operájában a vak asszony szerepében. A 2020/21-es évadtól a berlini Staatsoper Unter den Linden operastúdiójának tagja, a Liz Mohn Kulturális Alapítvány és az Oper in Berlin ösztöndíjasa. 2021 augusztusában, a Wagner Társaság ösztöndíjasként részt vehet a Bayreuthi Ünnepi Játékokon.

Kiss András testvéréhez hasonlóan Szilágyi Olgánál kezdett éneket tanulni, majd 2008-tól Szegeden Temesi Mária növendékeként tanult tovább. A Balassagyarmaton megrendezett Észak-Magyarországi Énekversenyen 2005 és 2008 között három ízben műdal, egyszer pedig opera kategóriában nyerte el a nagydíjat. Többször sikeresen szerepelt az Országos és Nemzetközi Simándy József Énekversenyen, továbbá bekerült a veronai Bohémélet-verseny döntőjébe. A Magyar Állami Operaházban 2014 őszén debütált Dohnányi Ernő A tenor című vígoperájában, az énekes azóta rendszeres fellépője a dalszínháznak elsősorban Mozart, Puccini és Verdi operáiban. Munkásságát 2018-ban Magyar Bronz Érdemkereszttel jutalmazták.

Az est művészeti vezetői: Magyar Orsolya és Kovács Katalin
Műsorvezető: Gyüdi Melitta
Zongorán közreműködött: Hidegkuti Pálma

„Ezt a koncertet édesapánknak ajánljuk” – interjú Kissjudit Annával és Kiss Andrással 

Operaénekes testvérpár a MaszkaBál koncertsorozat főszereplője, akik legkedvesebb komikus és drámai szerepeikből válogattak műveket az Opera Facebook-oldalán január 8-án 20:00 órától látható estjükre. A koncert előtt adott interjújukban mesélnek többek közt mezzo-basszista duett válogatás nehézségéről, Anna az ősz folyamán a berlini Staatsoperben szerzett stúdiós élményeiről, és egy fájdalmas veszteségről, ami fellépésüknek is különleges töltetet adott.

Milyen sűrűn van alkalmuk közösen fellépni?

Kiss András: Az utóbbi időben sajnos nem sokszor, ennek persze a járványhoz is köze van, de korábban erre több példa is volt. 18. kerületi lokálpatrióták vagyunk, mindketten a Dohnányi Ernő Zeneiskolába jártunk, és az iskola szervezésében rendszeresen tartanak újévi hangversenyeket, ahol két-három alkalommal is volt lehetőségünk fellépni.

Kissjudit Anna: Szoktunk adni kisebb koncertet, vagy volt, hogy baráti társaságba hívtak meg minket, hogy beszélgetés keretében énekeljünk is. Előadásban egyelőre még nem találkoztunk.

Mennyire volt nehéz közös, mezzoszoprán-basszbariton duettet találni?

KjA: Eléggé. (Nevet)

KA: Igen, a duettet tekintve bajban voltunk. Voltak ugyan ötleteink – mint a Don Giovanni–Zerlina-duett, de mindet nagyon elcsépeltnek találtuk, és Anna sem is kifejezetten Zerlina-alkat. Nem sok duett született erre a két hangfajra, kínunkban már az internetes keresőbe is beírtuk, hogy „basszus-mezzo duett”, de jó, ha tíz találatot kaptunk, azok is inkább jelenetek voltak, például három oldal recitativo.

KjA: Kicsit időszűkében is voltunk, mivel Berlinben voltam és bizonytalan volt, hogy tudok hazajönni, ez a próbalehetőségekre is hatással volt. Végül két lehetőségünk maradt, amiből aztán a Macskaduettnél maradtunk, amit erre az alkalomra tanultunk be. Aranyos kis duett.

KA: Igen. Nem mondom, hogy össze lehetne hasonlítani egy operai nagy duettel, de talán kedves kis poénként jó lesz a műsor lezárásának.

A műsor többi részét milyen szempontok szerint válogatták?

KA: Azt gondolom, hogy az én igazi játszóterem a vígopera. Szeretek hülyéskedni a színpadon. Most ez egy picit nehezebb lesz, mert január 3-án elveszítettük édesapánkat. Ezt a koncertet ezért egy kicsit neki is ajánljuk, de ő egy nagyon poénos, vicces kedélyű ember volt, talán pont az ő habitusát örököltem, ezért ez nem esik nehezemre. A drámai darabok fájdalmasabbak ilyenkor. Az, amikor Banquo a fiához szól, illetve Panni énekelte volna az Ottavia áriáját…

KjA: …ezért is cseréltem végül le. Próbáltam, de nem ment. Ezzel együtt olyan áriákat választottam, amiket szeretek és énekeltem is. Mind a három nagyon vonz. A trubadúr, amiből a Máglya-áriát éneklem az egyik első darab, amit láttam az Operában még a Vámos László-féle rendezésben, Wiedemann művésznővel Azucena szerepében, ami valami elementáris erővel hatott rám. A Sámson és Delila, amiből a Csók-áriát éneklem, szintén fantasztikus darab, szintén nagyon vonz, Wagner pedig, akitől Erda monológját éneklem A Rajna kincséből, a non plus ultra. a legnagyobb álom. Nagyon jó lenne ezeket a szerepeket egyszer megcsinálni, de azt gondolom, hogy ezekre még várnom kell mind hangilag, technikailag, Azucenára pedig akár még lelkileg is jobban elő kell készülnöm.

KA: A Bartolo-ária azért kedves a szívemnek, mert az egyik első ária, amit megtanultam. 2008-ban, mikor először indultam a Simándy énekversenyen Szegeden, ezzel lettem második. Ezt az áriát énekeltem a gálakoncerteken és három rendezésben is: Székesfehérváron Gulyás Dénes színrevitelében, aztán a Vadász Dani-féle Co-Opera produkcióban és idén a Margitszigeten az Opera előadásában, ami azért volt nehéz feladat, mert korábban csak magyarul énekeltem a szerepet. Voltam a Figaro házasságában Antonio is, de a Bartolo áriát akkor is mindig meghallgattam, mert nagyon kedves a szívemnek. Sok játékra ad lehetőséget, sok benne a humor, ahogy elsorolja a hadaró részt, eközben viszont az egyik legnehezebb buffó szerep, ami létezik az operairodalomban. A sevillai borbélyból Don Basilio ennél egy fokkal könnyebb, neki pedig ott van a Rágalom-áriája, ami talán a legtöbbször előadott basszus ária, nagy szeretettel éneklem bármilyen alkalomból. Ezt színpadon még nem alakítottam, de remélem, lesz rá alkalmam. Banquót először Szegeden énekeltem, utána egy-két évvel később Pécsett is volt szerencsém közreműködni az ottani Macbeth-rendezésben. Ez talán a legszívhezszólóbb ária, amiben a fiát szólítja meg, és egyfajta István királyi intelmekkel látja el, hogy mit tegyen az életben.

Édes apjuk elvesztésének friss és fájdalmas élményével együtt hogyan élitek meg ezt az időszakot?

KjA: Tavaly végzősként a zeneakadémiai tanáraim, Halmai Katalin és Pogány Imola felvetetették, hogy próbálkozzak külföldön, ezért több házban is előénekeltem a Young Artist (Ifjú művész) programra. A berlini Staatsoper Unter der Linden tetszett legjobban, ezért nagyon örülök, hogy sikerült oda bejutni. Ez egy kétéves program, van lehetőségünk darabokban is közreműködni, ami huszonéves pályakezdőként hatalmas öröm. Nagyon sok fantasztikus rendezővel, művésszel van alkalmunk dolgozni. Folyamatosan tanuljuk a szerepeket, készülünk előéneklésekre, részt veszünk különböző mesterkurzusokon, például Brigitte Fassbaenderrel, aki abszolút példakép számomra. Ha ez a két év lejár, versenyekre is szeretnék elmenni, és most van idő erre készülni. Öröm az ürömben, hogy bár előadásaink nincsenek – most épp egy Jenůfa-előadást próbáltunk volna, csak ott is COVID-os a rendező – mégis tudunk dolgozni.

KA: Nem volt könnyű az elmúlt év, sajnos az előző évadom is felemás volt. Pont elkezdtük próbálni A Mester és Margaritát ’19 december végén, majd tavaly márciusban, amikor lett volna a csúsztatott bemutató, pont elmaradt, ahogy az összes többi előadásom. Mindenki reménykedett, hogy talán ez az évad egy picit könnyebb lesz, lement egy előadásunk a Saloméből, és utána megint bezártunk. Szóval engem egyelőre súlyt a koronavírus, de le a kalappal az Opera előtt, hogy próbál értünk tenni, hogy legalább streameknek köszönhetően koncertlehetőségünk van. Nem hagytak minket az út szélén, és ez valami könnyebbséget nyújt ebben a nehéz időszakban.

Műsor:

Mozart: Figaro házassága – Bartolo áriája az I. felvonásból („La vendetta”) – Kiss András
Wagner: A Rajna kincse – Erda monológja („Weiche, Wotan, weiche!”) – Kissjudit Anna
Rossini: A sevillai borbély – Don Basilio Rágalom-áriája az I. felvonásból („La calunnia è un venticello”) – Kiss András
Verdi: A trubadúr – Azucena Máglya-áriája a II. felvonásból („Stride la vampa”) – Kissjudit Anna
Verdi: Macbeth – Banco áriája a II. felvonásból („Come dal ciel precipita”) – Kiss András
Saint-Saëns: Sámson és Delila – Delila Csók-áriája a II. felvonásból („Mon coeur s’ouvre a ta voix”) – Kissjudit Anna
Rossini: Macskaduett – Kissjudit Anna és Kiss András

A közvetítés visszanézhető ITT.

Fotó: Rákossy Péter