2021. február 17-én Massenet Werther című operájának keresztmetszetét közvetítettük az Eiffel Műhelyház Hevesi Sándor háziszínpadáról. A műsor 20:00 órától volt látható a Facebookon és az Origón.
Goethe mindössze hat hét alatt írta meg Az ifjú Werther szenvedései című levélregényt, amely egy ifjú költő reménytelen szerelmét meséli el, aki a kínok elől végül a halálba menekül. A mű azonnal bestseller lett, egy csapásra híressé tette szerzőjét, és elindította a „Werther-kultuszt”: a nők Eau de Werther illatot viseltek, a férfiaknak „Werther-ruhadarabokat” árultak, valamint kisebb öngyilkossági hullám indult el Németország-szerte. Jules Massenet kiváló érzékkel találta meg a zenei és drámai nyelvet, amely által a német episztolából az operairodalom egyik legszívszorítóbb szerelmi története lett.
Az opera koncertszerű keresztmetszetében a címszerepet Haja Zsolt alakította, partnerei Balga Gabriella (Charlotte), Szegedi Csaba (Albert) és Szemere Zita (Sophie) voltak. Az est művészeti vezetője: Lázár Katalin, zongorán közreműködött: Hidegkuti Pálma, műsorvezető: Mona Dániel.
„Werther alkatilag és hangilag is közel áll hozzám” – interjú Haja Zsolttal
Massnet Werther című operája különleges, baritonváltozatan szerepelt volna A Francia Múzsa Szezonja műsorán, a járványhelyzetre való tekintettel ez a darab is keresztmetszetben lesz hallható ma este 20:00 órától az Opera Facebook-oldalán. Az előadás előtt a címszerepben debütáló Haja Zsolt mesélt az operához és a szerephez fűződő viszonyáról.
Nem először énekel a Wertherben, de most láthatjuk először a költő szerepében. Honnan származik ennek a változatnak az ötlete?
Valóban, 2015-ben Szikora János Werther-rendezésében már énekeltem Albert-t, majd néhány éve a Bécsi Staatsoperben bemutatott baritonváltozat adta az ötletet, hogy Budapesten is bariton címszereplővel állítsák színpadra a produkciót, ugyanebben a rendezésben.
Mennyire áll közel önhöz Massenet operája, karakterben mennyiben hozott változást Werther figurája Albert-hez képest?
A Werther mint darab és mint szerep alkatilag és hangilag is nagyon közel áll hozzám, a lírai hősszerelmesekben találom meg magam igazán. Werther sok tekintetben hasonlít a szerelmi riválisához, Alberthez. Persze Werther több oldaláról is megmutatkozik, sokkal mélyebb, kidolgozottabb, dallamosabb szerep. Érdekes látni, hogy az udvarlás is egészen másképp zajlott ekkoriban: nem ajtóstul rontottak a házba, hanem üzenetekben, levelekben kezdeményeztek először. A be nem teljesült szerelmet követő öngyilkosság is sokkal inkább kötődik ennek a lánglelkű, romantikus kornak a viszonyaihoz, mint napjainkhoz.
A darabot eredetileg baritonváltozatban mutatták volna be, milyen formában hallhatja most a közönség a keresztmetszetben?
Mivel a szerep jelentős része kimaradt, ezért most csak a 3. felvonás nagyáriáját éneklem baritonváltozatban, a többi részletet mind el tudom énekelni tenorfekvésben is. Egy kb. 50 perces keresztmetszet mutatunk be, amiben Balga Gabi Charlotte-ként, Szegedi Csabi Albert-ként, Szemere Zita pedig Sophie-ként is énekel áriákat, így nekem tisztán kb. 30-35 percnyi énekleni való jutott, ez így nem különösebben megterhelő. Persze, ha egyszer majd a teljes operát is színre visszük, akkor végig baritonváltozatban fogom énekelni. Hidegkuti Pálma korrepetitorral igyekeztünk a legismertebb részeket kiválogatni, és ügyeltünk arra is, hogy mindenki kapjon lehetőséget a figurája bemutatására. A keresztmetszet gerincélt azért természetesen a Charlotte és Werther közti kapcsolat adja. A legelső, gyönyörűszép duettjüket is beválasztottuk, illetve Werther halálát a negyedik felvonásból is előadjuk Gabival.
A közvetítés visszanézhető ITT.
Fotó: Ligeti Edina