A világ egyik legjobb balett-tanáraként számon tartott Michael Messerer táncos családba született Moszkvában, ahol először a Bolsoj balettiskolájában tanult táncosnak, később pedig az Állami Balettintézetben tanárnak. Jó ideje Nyugaton él és dolgozik: klasszikus balett-tanítási metódusában az orosz és a nyugati balett legjobb pedagógiai hagyományait ötvözi. Nemzetközi vendégtanárként a világ számos társulata hívja meg rendszeresen, mesterkuzusokat tartott a következő társulatoknál: American Ballet Theatre, Párizsi Nemzeti Opera, Mariinszkij Balett, Béjart Balett Lausanne, Monte-carlói Balett, Australian Ballet, Berlini Állami Balett, Bajor Állami Balett, Stuttgarti Balett, Lipcsei Balett, düsseldorfi Ballett am Rhein, Tokiói Balett, Bécsi Állami Operaház, milánói Teatro alla Scala, Római Operaház, nápolyi Teatro di San Carlo, Firenzei Teatro del Maggio Musicale, Torinói Teatro Regiо, Veronai Aréna, Buenos Aires-i Teatro Colón, moszkvai Sztanyiszlavszkij Balett, English National Ballet, Birmingham Royal Ballet, Dán Királyi Balett, Svéd Királyi Balett, Göteborgi Balett, Cullberg Balett, Chicago Balett, Török Állami Balett, Magyar Nemzeti Balett, Marseilles-i Nemzeti Balett, továbbá iskolákban is tanít: Royal Ballet School, English National Ballet School, Australian Ballet School, a Teatro alla Scala iskolája. Több mint 25 éve dolgozik a Royal Opera House-ban a Royal Ballet vendég balettmestereként, 2009 óta a szentpétervári Mihajlovszkij Színház vezető balettmestere. 2009-ben Alekszandr Gorszkij és Asaf Messerer koreográfiájával állította színpadra A hattyúk tavát, 2010-ben pedig Vakhtang Chabukiani Laurenciájának felújítását világpremierként vitte színre. 2012-ben a Mihajlovszkij Színházban elkészítette A bajadért és a Don Quijotét, 2013-ban pedig Vaszilij Vajnonentől a Párizs lángjait újította fel ugyanitt. 2015-ben a társulat számára elkészítette A kalózt Marius Petipa és Konsztantyin Szergejev nyomán, 2016-ban Bournonville A Szilfid c. darabjának Elsa-Marianne von Rosen elképzelése szerinti változatát, 2017-ben pedig Rosztyiszlav Zaharov Hamupipőkéjét elevenítette fel a társulattal és vitte újra színpadra.